5,385 total views, 21 views today

فیلم های جیمز وان

جیمز وان در ۲۶ فوریه ۱۹۷۷ متولد شد وی کارگردان، تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس چینی‌تبار مالزیایی است که در استرالیا بزرگ شده و در سینمای هالیوود فعالیت می‌کند او در سال ۲۰۰۴ فیلم اره را کارگردانی کرد یک فیلم ترسناک معمایی که حدود صد برابر هزینه ساخت خود فروش داشت و چندین ادامه برای آن ساخته شده که مجموعه فیلم اره را تشکیل داده‌اند برخی از فیلم‌های که توسط او کارگردانی شده‌اند عبارتند از: مجازات مرگ در سال ۲۰۰۷، توطئه‌آمیز، احضار روح، توطئه‌آمیز: فصل ۲ و خشن ۷. وی به گفته خودش به فیلم‌های دیوید فینچر آمریکایی و داریو آرجنتو ایتالیایی علاقه زیادی دارد و از سبک آن‌ها تاثیر زیادی گرفته‌است.


 
هر کس امیدوار است فیلم ترسناک موفقی بسازد که نظر منتقدین را هم جلب کند باید به‌دقت به جیمز وان توجه کند کارگردان سازنده‌ی بعضی از پرسودترین و تحسین‌شده‌ترین فیلم‌های ترسناک دهه‌های اخیر بوده است همچنین وان در نقشِ تهیه‌کننده هم حسابی فعال است و اخیراً فیلم Lights Out دیوید ساندبرگ را تهیه کرده است. این فیلم که تولیدِ کمپانی برادران وارنر است بر اساس فیلم کوتاهی که خودِ ساندبرگ در سال ۲۰۱۳ نوشت و کارگردانی کرد ساخته شده است.

وان در مصاحبه‌ای با ایندی‌وایر می‌گوید: الان در جایگاهی هستم که می‌خواهم به دیگر فیلمسازان تازه‌کارِ جوان فرصتی را بدهم که وقتی خودم تازه شروع به کار کردم و اولین فیلم کوتاهم، اره، را ساختم داشتم خب، آن اصول مهمی که کارگردانان فیلم ترسناک باید با آنها سَر کنند چیست؟ در اینجا پنج تا از قوانینِ وان را درباره‌ی چگونگی ساخت یک فیلم ترسناک خوب در سال ۲۰۱۶ می‌خوانیم:

1/ ژانر وحشت لازم نیست پرهزینه باشد

اگر نمی‌توانید مخاطبی را با فیلمی کم‌بودجه بترسانید، احتمالاً برای موفق شدن در ژانر وحشت با زحمت زیادی رو به رو خواهید شد. کار کردن با منابع محدود، مجبورتان می‌کند مبتکر باشید که یکی از مهارت‌های کلیدی در ژانری مثل وحشت است که به قول وان اغلب مفاهیم را بازیابی می‌کند: آنچه به نظر من ژانر وحشت را خیلی خاص می‌کند این است که کوچکترین چیزها هم می‌توانند اثری بزرگ بیافرینند. دری که جیرجیر می‌کند می‌تواند مو به تن‌تان راست کند و خرجی هم برنمی‌دارد.

2/وحشت کلاسیک را از این رو به آن رو کنید

یکی از تکنیک‌هایی که وان در ساخت فیلم‌هایش استفاده می‌کند برداشتن ابزار وحشت‌آفرینی کلاسیک و تغییر آن به نحوی است که با شیوه‌ی داستان‌گویی‌ای تازه و منحصر جور درآید: در توطئه‌آمیز می‌خواستیم داستان خانه‌ای جن‌زده را تعریف کنیم که راستش داستان خانه‌ای جن‌زده نبود اصلاً. یا مثلاً در اره می‌خواستین تریلر جمع‌و‌جور ترسناکی بسازیم که منتهی میان سایر فیلم‌های ترسناک مستقل شاخص هم باشد.

3/صحنه‌ای عالی طراحی کنید

کم گذاشتن در طراحی صحنه چیزی است که اصلاً برای وان معنی ندارد. چرا؟ صحنه‌ها اغلب نمایانگر کاراکتری اضافی در فیلم‌های ترسناک‌اند، بنابراین اگر طراحی‌شان ضعیف باشد، کل فیلم لطمه می‌خورد: ابزار صحنه‌تان باید از آن جور چیزهایی باشد که مردم صبح روز بعدِ تماشای فیلم‌تان مدام درباره‌ش صحبت می‌کنند.

4/ به تماشاگران‌تان رکب بزنید

وان می‌گوید چشم تماشاگر امروزی از انواع و اقسام فیلم‌های ترسناک آنچنان پر است که نسبت به سال‌های پیش حسابی درباره‌ی زبان فیلم‌سازی آگاه است. به همین خاطر کارگردانان باید تماشاچی را در هر حرکت غافلگیر کنند تا توجه‌ش را از آغاز تا پایان حفظ کنند: «اگر انتظار دارند اتفاقی بیافتد، برای نابود کردنِ آن انتظار چه کار از دست‌تان برمی‌آید؟ من همیشه سعی می‌کنم راه‌هایی پیدا کنم تا برخلاف انتظار تماشاچی از این ژانر عمل کنم.

5/ به ترس‌های ذاتیِ انسانی توجه کنید

وان می‌گوید اغلب ترساندن مخاطبان با رخنه به منابع ترسِ تمام زندگی‌شان محقق می‌شود. همه‌ی ما موقع بزرگ شدن همه جور ترسی رو تجربه کردیم که می‌شه با اشاره بهش وحشت خفته‌ای رو بیدار کرد. خاموشی دقیقاً دست روی ترس کلاسیک بیشتر مردم دست گذاشته – تاریکی. این ذکاوتِ خاموشی است.

لیست فیلم های جیمز وان(برای دانلود بر روی فیلم مورد نظر کلیک کنید):

saw 2004

saw 2006

Dead Silence 2007

saw 2007

saw 2008

saw 2009

saw 2010

Insidious 2010

the conguring 2013

Insidious 2013

annabelle 2014

Sinister 2015

Insidious 2015

Lights out 2016

the conjuring 2016

annabelle 2017

jigsaw 2017

Insidious 2018

the nun 2018

the conjuring 2019

 

منابع قابل استناد:ویکی پدیافیلمی وال

ایجاد مقاله

با ورود به بخش ایجاد مقاله قادر به ثبت و انتشار مطالب ترسناک خود خواهید بود (ضوابط سایت کاربر محور)

در صورتی که این مقاله را مخالف با قوانین جمهوری اسلامی می دانید به ما گزارش دهید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.